page counter
logolink
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje

Autobot 2019

fotografie ke článku - 2.jpg fotografie ke článku - 4.jpg fotografie ke článku - 3.jpg fotografie ke článku - 1.jpg fotografie ke článku - 5.jpg

Nejlepší studenti z oblasti robotiky a automatizace se opět sešli v SOŠ a SOU, Kladno, Dubská

V úterý 26. března 2019 proběhl již 4. ročník soutěže v programování robotů ze stavebnic LEGO MINSTORMS, kterou pro dvoučlenné týmy žáků středních škol zaměřených na automatizaci a robotiku pořádá SOŠ a SOU, Kladno, Dubská.

V tomto roce byla akce již podruhé spolufinancována a pořádána ve spolupráci se Středočeským krajem v rámci projektu EU – Krajský akční plán vzdělávání. Soutěž je podporována i kladenskými podnikateli, kteří v ní vidí možnost, jak podpořit a zároveň si „okouknout“ ty nejtalentovanější studenty.

Ačkoliv zájem studentů i učitelů o tuto soutěž každý rok roste, letos nakonec někteří z tradičních účastníků, jako například Gymnázium Jana Keplera Praha, Vyšší odborná škola informačních studií a SŠ elektrotechniky, multimédií a informatiky Praha a SPŠ a VOŠ Kladno, nedorazili. Bohužel jsme se nedočkali ani reprezentantů SPŠ Emila Kolbena Rakovník, kteří se do soutěže přihlásili poprvé.  Přesto se ve finále sešlo 13 silných týmů.  Přijeli reprezentanti Gymnázia Kladno a Soukromé střední školy pro marketing a ekonomiku podnikání Most, kteří i v Robosoutěži - nejprestižnější soutěži z této oblasti - patří již mnoho let k těm nejúspěšnějším. A samozřejmě nechyběli ani reprezentanti domácí školy SOŠ a SOU, Kladno, Dubská.

Soutěž Autobot je pořádána po vzoru Robosoutěže, kterou již řadu let pořádá pro nejtalentovanější studenty z celé republiky Fakulta elektrotechniky ČVUT Praha. I v případě Autobota dostanou studenti v dostatečném předstihu zadání soutěže, podle kterého musí sestavit a naprogramovat robota z řady LEGO MINSTORMS tak, aby byl schopen co nejlépe a v co nejkratším čase zcela samostatně splnit zadanou úlohu.

V letošním roce bylo úkolem soutěžících sestavit a naprogramovat robota simulujícího funkci vozidla schopného připojit přívěs naložený pneumatikami a dovézt jej v pořádku do cíle cesty. Robot musel samostatně dojet do garáže, kde byl zaparkovaný přívěs s nákladem, připojit jej k „vozidlu“ a odvézt ho co nejrychleji a co „nejbezpečněji“ do cíle (za cestou ztracené pneumatiky naskákaly trestné body). Nutno dodat, že „garáž“ i „cíl“ mohly být v každém kole samozřejmě umístěny někde jinde a že robot musel jako vždy postupovat podle programu zcela samostatně, nesměl být žádným způsobem ovládán a garáž i cíl si musel najít sám.

První soutěžící se začali v doprovodu svých učitelů sjíždět již brzy ráno, protože chtěli využít možnosti otestovat si svého robota v reálných podmínkách. Vlastní soutěž začala třemi kvalifikačními koly a každému účastníkovi se do závěrečných kol počítal ten nejlepší pokus. V průběhu soutěže se ukázalo, že letošní úloha byla velmi obtížná, málokterý robot dokázal vždy dojet do cíle, takže rychlost tentokrát nehrála hlavní roli a organizátoři začali chápat, proč se letošního ročníku některé školy nezúčastnily. Ve finálových bojích, které již probíhaly na dvou soutěžních stolech souběžně, už byla situace vyrovnanější. Mnozí stačili během přestávky upravit programy tak, aby se roboti vyhnuli chybám, které dělali v kvalifikačních kolech, a soutěž se stávala napínavější. Postupně vypadávaly momentálně slabší týmy a boje byly stále napínavější a napínavější. Bylo ovšem zajímavé sledovat, jak soutěžící drží palce nejen svému robotovi, ale fandí si navzájem, protože pro nadšence robotiky a automatizace je stejně tím největším zážitkem z podobných soutěží, když vidí zajímavou konstrukci robota, která je třeba vůbec nenapadla, a odnesou si tak nové nápady, které využijí v budoucnu. A kdo byl nakonec nejúspěšnější? Stejně jako v loňském roce nakonec zůstávaly v boji o první příčky už jen SOŠ a SOU, Kladno, Dubská a Soukromá SŠ pro marketing a ekonomiku Most. A stejně jako v loňském roce byli nakonec přece jenom úspěšnější reprezentanti domácí školy. Vítězem se stal tým Krtečkovo auto, tvořený žáky 3. ročníku oboru Mechanik elektrotechnik ze SOŠ a SOU, Kladno, Dubská. I na druhém místě skončil tým domácích s robotem Johnyho svět (žáci 1. ročníku oboru Mechanik elektrotechnik) a trojici nejúspěšnějších doplnil na 3. místě „Tým 9“ tvořený reprezentanty Soukromé SŠ pro marketing a ekonomiku Most.

Nejen vítězové, ale i všichni ostatní soutěžící si díky podpoře Středočeského kraje v rámci projektu OP VVV KAP i díky ostatním sponzorům kromě zážitků odnesli hodnotné ceny. A nejčastější otázkou bylo: A co za rok? Jaké bude zadání? To zatím nikdo neví, ale pedagogové ze SOŠ a SOU, Kladno, Dubská uvažují o tom, že by se za rok mohli u nich sejít nejen fanoušci moderních technologií ze středních škol, ale že by bylo možné zapojit i žáky škol základních. Takže se máme na co těšit.

Štítky: školy | soutěž | Soutěže |

Diskuze a dotazy

Kontaktní formulář







Odpovědi

Skrýt diskuzi a dotazy

Kalendář